Este greu să realizezi o analiză abstractă a modului în care marii scriitori au păşit în lumea scrisului, în lumea transpunerii sentimentelor şi a gândurilor pe simple foi. Putem doar să spunem că există puterea omului care adoră literatura şi, deci, participarea intensă, voită sau nevoită, la anumite stări şi situaţii.
Scriitorii,
marii scriitori pe care astăzi în venerăm pentru ce au lăsat în
urmă, s-au confruntat adesea cu complexe şi frustrări care mai de
care mai aberante, însă, în mod ciudat, au fost împinşi chiar de
acestea să continue operele într-o manieră destul de chinuitoare pentru sănătatea lor psihică, dar şi fizică
(cu toate că aici sunt câteva cazuri).
Vera Călin,
în lucrarea "Romantismul", denumea romanticul ca fiind: "un pesimist prin structură psihică şi prin destin social", însă putem afirma despre scriitori că
se încadrează perfect în aceeaşi sferă, chiar dacă operele lor se disting prin curentele
literare din care fac parte. Scriitorul este un romantic, el este stăpânit
adesea, ca şi geniul, de nebunie, gânduri, teamă, senzaţia că nimeni
nu îl poate înţelege, anxietate ajunsă până la paroxism.
Henry Miller spunea despre F.M. Dostoievski că
"reprezintă haos şi fecunditate", ori pentru a ajunge
să creezi anumite personaje este nevoie să fii un adevărat maestru
al transpunerii în trupul şi mintea personajului.
Scriitorul ajunge un fel de rob al trăirilor
intense, fiind înzestrat cu pasiune, pentru a putea propaga trăirile
altor oameni.
În "Scrieri literare", Garabet Ibrăileanu
ne făcea atenţi, spunând că Dostoievski se considera un poet (aici
însemnând creator), dar nu un artist. Nemulţumit fiind, ca şi alţi
scriitori, de ideea că se exprimă mai prost în scris decât gândeşte,
autorul obosea constant şi era urmărit de idei fixe orientate strict
către persoana lui: "Pentru a scrie un roman este
nevoie, înainte de toate, de trăirile reale care au pătruns în inima
autorului", spunea Dostoievski în Despre literatură şi artă.
Forţa romancierului, dezvăluită de Orhan Pamuk, este să descrie lucruri
pe care nu le-a trăit, şi de aici neliniştea cu care este înzestrat
să îşi ducă în continuare existenţa şi să încerce să fie prezent
în prezent.
Urcarea treptelor creaţiei poate fi un proces
dureros pentru orice om care ştie că are darul transpunerii pe hârtie
a anumitor situaţii sau sentimente.
În "Scriitori ruşi", Mihai Novicov
dezvăluie începutul literar
al lui Ivan Goncearov, autorul capodoperei Oblomov, prin faptul că acesta încerca să se
împartă între slujba banală şi literatură. Până la demisie,
el refuza să se considere un scriitor profesionist, alegând doar să
îşi scrie anumite idei pe ciorne ca mai apoi să le lege în ceva
mai real.
"Lenea artistică", despre care menţionează Albert Kovacs, cunoscut traducător din
limbile rusă şi maghiară, face şi ea parte din etapele prin care
trece un scriitor de la începutul operei lui şi până la finalizarea
acesteia. Este perioada în care aşa-zisul creator se detaşează de
planurile operei pe care o creează, fiind preocupat de cu totul alte
lucruri decât cele ale scrisului.
Scriitorul este copleşit de neîncredere în
calităţile sale şi-şi priveşte cu susceptibilitate opera, criticând-o
aspru, aici putând face o paranteză să îl amintim pe N. Gogol, care
a scris "Suflete moarte" în incredibilul interval de opt
ani, părţi viabile din ea fiind aruncate cu nervozitate în flăcările
din sobă.
Jean Paul Sartre reflecta starea lui în romanul
"Greaţa", spunând că şi-a pierdut gustul de muncă şi
că nu mai poate face nimic decât să aştepte noaptea.
Neliniştea cu care se confruntă scriitorii în
general distruge libertatea de a mai putea crea: "Nu sunt deloc liniştit, dar
în asemenea zbucium interior se formează caractere deosebit de puternice" (afirma F:M Dostoievski în Scrisoare către
Mihail Dostoievski - 16 august 1839, Petersburg). Se pot contopi modul
în care se simte autorul cu modul în care va fi creat viitorul personaj
al operei. Chiar dacă trec prin sentimente nefaste faţă de propria
persoană, adesea, ei realizează că au un scop de a transmite mai
departe ceea ce au simţit: "A scrie pentru sine nu reprezintă
oare o nebunie similară cu aceea de a ţine, spre exemplu, discursuri
într-o încăpere pustie?" (Alexandr Kron -
Insomnie).
Lev Tolstoi menţiona, de asemenea, faptul că
febra scrisului trebuie vindecată tot prin scris, chiar dacă frazele
nu ies la lumină aşa cum ar trebui: "Nu amâna pe motivul că
eşti cu gândul aiurea sau de dragul unei distracţii ceea ce ţi-ai
propus să faci, dimpotrivă, apucă-te de treabă imediat, chiar dacă
formal. Ideile vor veni" (Jurnal).
Teama că simţămintele n-au statornicie şi
forţă, iar că voinţa este şi ea destul de instabilă, încât cea
mai mică problemă ar putea dărâma o intenţie bună, îl epuizau
adesea pe Tolstoi, însă epuizarea nervoasă face parte din procesul
creaţiei, iar orice scriitor sau viitor scriitor trebuie să treacă
prin ea; fiind itinerariul către idealul operei finalizate.
Se ştie că optimismul exagerat poate duce la
dezastru, dar şi pesimismul, de aceea se încearcă o luptă cu sinele,
o luptă de balansare a acestora, iar dacă vreodată vă aflaţi în
ipostaza unui personaj de-al lui Lermontov, care afirma: "Ce om nenorocit sunt: nimic nu uit, nimic!", atunci poate ar
trebui să luaţi în considerare un alt aspect: acela că ai putea
fi un purtător al creaţiei, un deţinător al detaliilor sau stărilor
pe care le poate avea o persoana. De ce să nu profiţi şi să pui
pe pagină aceste gânduri?
A apărut şi pe Hyperliteratura.ro
A apărut şi pe Hyperliteratura.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu